KESAN SAMPINGAN SUNTIKAN DEPO

Pernah dengar tak suntikan depo prevera? Kebiasaannya ibu-ibu panggil suntikan depo jer. Suntikan sepo ni sangat popular dikalangan wanita yang perancang kemahilan. Suntikan ni biasanya diambil dalam tempoh 3 bulan sekali. Dalam entry yang lepas akak dah kongsikan siapa yang tidak boleh mengambil suntikan depo. Boleh klik sini.

kesan sampingan suntikan depo

Saya selepas kembali sihat dari kesan sampingan suntikan depo

Hari ni akak nak kongsikan pula kesan sampingan suntikan depo ni. Memang tak dinafikan, ramai juga yang ambil suntikan ni pernah mengadu dan berkongsi pengalaman kesan selepas pengambilan depo. Ada yang sama dan ada yang tak sama. Bergantung pada individu. Ada sebahagian yang tak ada apa-apa masalah dengan suntikan depo ni..tapi majoriti akan menceritakan kesan yang lebih kurang sama..akak cuma nak berkongsi pengalaman saja. Kalau korang nak maklumat lebih tepat tentang suntikan ni..lebih baik pergi jumpa doktor anda .


Masa lahirkan anak yang ke lima, doktor sarankan akak ambil IUCD. Jadi akak pun setuju memandangkan akak nii dah lama sangat dah makan PIL PERANCANG. Bermula dari anak sulung sampai la anak ke 4. Jadi doktor sarankan IUCD memandangkan akak ada sejarah kanser payudara dari arwah mak. Jadi akak pun gunakan IUCD. Selepas 3 tahun, mesti kena keluarkan. Dah keluarkan , nak pasang yang baru ada masalah pulak..tak dapatk masukkan semula IUCD tu. kata doktor peranakan akak senget pulak..huhu


Puas dah doktor cuba , tapi tak berjaya. Apa lagi akak pun tak nak dah pasangkan semula. Jadi untuk merancang kehamilan lagi..terpaksa kak mencuba pula suntikan DEPO walaupun tahu yang suntikan DEPO ni adalah hormon juga.


Selepas ambil suntikan depo , period memang tak datang. Hampir setahun tak datang. Badan ni rasa tak selesa dan sakit sana sini. Berat badan naik dari hari kesehari walaupun makan tak banyak pun.Yang paling tak tahan, muka naik jerawat dengan meriahnya. Dari satu naik dua dan akhirnya tak terkira banyaknya. Kulit mula kusam dan jerawat tak berhenti naik. Sampai satu masa naik fedup tengok kulit muka sendiri.Dah la tembam semacam, kulit pulak bermasalah.


Saya mula rasa rendah diri dengan masalah jerawat bila teman-teman asyik tegur kulit muka makin teruk dan dipenuhi jerawat. Kalau boleh tak nak pergi kerja dan tak nak anak murid nampak muka yang teruk macam tu. Terpaksa pakai make up agak tebal bila pergi  kerja. Tapi memang tak selesa pakai bedak tebal tebal ni. Sampai satu tahap nak pakai purdah je..tapi kat sekolah mana boleh pakai purdah.huhu

Satu lagi kesan sampingan ialah, naluri untuk bersama, pendek kata nafsu bersama suami langsung tertutup. Memang betul la sangat nak merancang kan.S o dah tak tahan dengan kesan suntikan depo yang membebankan kepala otak, akak decide nak stop. Bila stop dan ambil suplimen, ternyata semua kesan sampingan tu makin hilang. Dan sampai hari ni akak dah tak nak lagi suntik. Cukup la 3 kali suntikan.


Bila akak google , rupa-rupanya kesan yang akak alami tu memang adalah salah satu dari kesan sampingan suntikan depo.Jom baca ni

10 KEDAN SAMPINGAN SUNTIKAN DEPO

1. Kitaran haid tidak menentu

2. Mengalami sakit kepala

3.  Rasa berdebar-debar

4. Pening(berpusing)

5. Jerawat

6. Perubahan selera makan , samada rasa cepat lapar dan ada yang lambat lapar

7. Penambahan berat badan

9. Keguguran rambut

10. Kereputan pada tulang

kesan suntikan depo


Ha..nampak tak ..semua kesan tu akak dapat rasa. Tapi paling tak tahan kesan nombor 5 dengan nombor 6

Nampak tak ketembaman pipi akak?masa ni memang tengah kronik effect depo.semua baju tak muat sampai kena pergi buka besarkan..hihi..sekarang dah normal..alhamdulillah


Saya sudah tidak sanggup nak hadapi semua ini. Saya tak mahu suami makin hari makin menjauh sedangkan kita ada cara yang boleh bantu. Sehinggalah saya mencuba cara ini dan ternyata memang sangat puas hati. Sehingga saat ini saya masih mengamalkannya. Sampaikan suami pulak selalu puji. Masalah keputihan dan miss V longgar juga dapat di atasi. Syukur sangat. 


Nak tahu apa akak anak 5 ni makan sampai dapat kembali ke keadaan normal ?

Usah biarkan masalah ini membeleggu diri anda. Jika saya boleh kembali langsing, sihat dan kulit makin cantik mengapa tidak anda.

Video ini ada jawapannya.

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge