7 PETANDA BAHAYA SEBULAN SEBELUM ANDA MENDAPAT SERANGAN JANTUNG

Selalu sangat kita dengar dan kita lihat sendiri, kawan-kawan, suami, isteri atau ibu ayah kita yang nampak sihat pada hari ni , tiba-tiba esoknya khabar berita kita dapat yang mereka sudah meninggal dunia secara tiba-tiba akibat dari serangan jantung. Ramai yang anggap sakit sikit-sikit tu tak pa , sedangkan tubuh kita dah bagi petanda dah pun. Tapi disebabkan kita tak da ilmu, so kita abaikan tanda-tanda tersebut.

Serangan  jantung ini adalah  salah satu penyakit yang kian bertambah setiap tahun. Mengikut laporan dari IJN sebanyak 300,000 pesakit jantung menerima rawatan sebagai pesakit luar sepanjang tahun 2016 . Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Dr. Mohd. Azhari Ya­kub berkata, jumlah tersebut meningkat  berbanding  tahun sebelumnya iaitu seramai 280,000 pesakit. Bayangkan tahun 2018 berapa ramai lagi yang bakal mendapat serangan jantung.  Baca sini>>>> Utusan

Penyelidik dan ahli sains pula sentiasa mencari penawarnya. Tetapi cara paling mudah untuk menangani penyakit dan keadaan cuba menghalangnya sebelum ia berlaku.  Serangan jantung dapat dicegah. Isyarat serangan jantung sentiasa hadir tanpa disedari , dan ini  meningkatkan risiko ia berlaku.

Tanpa hati yang berfungsi dengan baik, seluruh tubuh akan gagal. Tiada degupan jantung bermakna tiada nyawa, dan semakin banyak kerosakan yang  menyebabkan hati rosak, semakin tinggi risiko ia berhenti sepenuhnya.

Terdapat isyarat serangan jantung yang akan muncul sebulan sebelum ia akan berlaku. Tugas kita untuk mengakui dan tidak mengabaikan kehadiran petandanya. Ia boleh menyelamatkan nyawa kita. Berikut adalah isyarat serangan jantung  yang akan berlaku sebulan sebelum serangan jantung.

8 PETANDA SEBULAN SEBELUM ANDA DISERANG SAKIT JANTUNG

1. Peluh sejuk dan kepala rasa pusing

Peluh Sejuk

Apabila badan anda mengalami peredaran darah yang lemah, otak anda tidak akan menerima aliran darah yang tepat yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik. Ini adalah tanda bahawa anda mungkin berada dalam bahaya. Anda perlu mendapatkan rawatan perubatan jika berpeluh sejuk dan kepala pusing  tidak reda.


2. Tekanan dada

sakit dada

Ini adalah salah satu daripada isyarat serangan jantung yang paling ketara. Ia dipanggil angina. Ini disebabkan apabila jantung anda tidak mendapat darah yang kaya dengan oksigen. Ramai orang mengabaikan gejala ini kerana mereka fikir ia masalah pencernaan. Tetapi jika tekanan itu berterusan, ia adalah tanda langsung bahawa serangan jantung mungkin berlaku

3. Lemah badan

Lemah badan

Sekiranya anda mula berkeringat dan berasa lemah, atau mula mengalami rasa sakit mual dan loya, anda mungkin menghadapi serangan jantung. Gejala-gejala ini berlaku kerana arteri anda mula sempit. Apabila arteri anda menjadi sempit, tidak ada lagi aliran darah yang betul di seluruh badan. Jika jantung anda tidak mencukupi darah, ia akan gagal.

4. Gejala selsema

Serangan selsema

Jika anda berada dalam bahaya untuk mengalami serangan jantung, anda mungkin mula mengalami gejala seperti selesema. Gejala-gejala ini termasuk demam, keletihan dan kesakitan dada. Gejala-gejala ini boleh bertahan antara 2 hingga 10 hari. Bergantung pada umur anda, jika anda seorang individu yang lebih tua dan tidak dapat menahan gejala ini, pergi berjumpa dengan doktor anda dengan segera.
Jika anda mendapat selesema atau kesejukan, itu tidak bermakna anda berada dalam bahaya untuk mengalami serangan jantung, tetapi gejala-gejala perlu dipantau.

5. Keletihan kronik

Keletihan kronik

Jika anda sentiasa berasa letih dan lembap, dan tidak pernah berlaku sebelum ini, mungkin ada kehilangan aliran darah ke hati anda. Ini biasanya berlaku apabila terdapat pembentukan besar plak di arteri yang membawa darah ke-dan-dari jantung.

6. Nafas pendek

Nafas pendek

Satu lagi organ yang menderita kehilangan aliran darah adalah paru-paru. Sekiranya paru-paru anda tidak mendapat darah yang mencukupi, anda tidak dapat menghirup udara yang cukup. Sekiranya anda tidak menghirup udara yang cukup, otak anda tidak dapat menerima oksigen yang mencukupi. Tidak bernafas udara yang cukup akan mengakibatkan sesak nafas.

7. Insomnia

Insomnia

Jika anda mengalami kesulitan tidur, ini boleh mengakibatkan serangan jantung. Kebanyakan orang yang mengalami insomnia juga mengalami kecemasan dan kemurungan. Kebimbangan boleh meningkatkan tekanan darah anda yang boleh mengakibatkan serangan jantung.
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa kemurungan dan serangan jantung ada kaitan, jadi cubaambil tahu apa yang membuatkan anda sedih agar dapat menyelamatkan nyawa anda.

8. Sakit Perut

sakit perut


Jika anda mula merasakan sakit perut seperti mual dan kembung, ia boleh menjadi tanda awal serangan jantung. Ia hanya boleh dengan mudah menjadi tidak serius, tetapi sakit abdomen sebelum serangan jantung akan meninggalkan dan kembali dalam masa yang singkat.

NEXT PAGE>>>>>>>>>>>CARA ATASI SERANGAN JANTUNG

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge