KELEBIHAN VITAMIN E

Alhamdulillah..macam tau tau jer bulan
ni promosi vitamin kecantikan terulung…vitamin E..vitamin E sangat popular
dikalangan kaum wanita..of course untuk kecantikan..memandangkan bulan Disember
ini bulan ramai yang naik pelamin..apa kata korang baca kenapa vitamin E ini
menjadi pilhan wanita cantik diluar sana.
Kelebihan Vitamin E
Vitamin E
adalah nama umum untuk 2 kelas molekul yang mempunyai aktiviti vitamin E dalam
pemakanan iaitu
1- Tocopherol ( TCP) – Kumpulan kima organik (alpha, beta, gamma, delta)
2- Tocotrienol – Kumpulan semulajadi ( alpha, beta, gamma, delta)

    Bila vitamin E ini dijumpai dan siapa pula yang
menjumpainya? Vitamin ini dijumpai pada tahun 1922 di California oleh Dr. H.M.
Evans melalui kajian pada tikus yang bunting di mana jika tikus betina yang
bunting kekurangan vitamin ini, janin tikus akan mati manakala bagi tikus
jantan pula terdapat perubahan dan kesan pada testisnya. Oleh itu, vitamin E
juga dikenali sebagai vitamin anti kemandulan.


     Sedikit maklumat mengenai Tocopherol :-

1- Tidak larut dalam air tetapi larut dalam minyak, lemak, alkohol, aseton dan
ester.
2- Hanya boleh dicerna dengan bantuan hempedu sebagai pengemulsi minyak.
3- Tahan kepada pemanasan namun boleh vitamin boleh rosak jika suhu terlalu
tinggi.
4- Akan teroksida secara perlahan-lahan jika terdedah kepada udara.
5- Akan bertukar warna kepada warna gelap secara berperingkat apabila
terkena cahaya.

     Sumber asli Vitamin E boleh diperolehi pada :-
1- Sayuran (hijau,
taugeh)                           
8- Asparagus
2- Buah-buahan
(kekacang)                         9-
Pisang
3-
Susu                                                       10-
Strawberi
4-
Mentega                                                
11- Biji bunga matahari
5-
Telur                                                      12-
Kacang buncis
6-
Gandum                                                
13- Ubi-ubian
7- Minyak Jagung

     Kegunaan Vitamin E adalah :-

1- Meningkatkan daya tahan tubuh, membantu mengatasi stress, meningkatkan
kesuburan, mengurangkan risiko kanser dan penyakit jantung.
2- Baik untuk kesihatan kulit dengan meningkatkan kelembapan kulit, mencegah
proses penuaan diri, melindungi kulit dari kerosakan sinar radiasi ultraviolet
serta mempercepatkan proses penyembuhan luka.

3- Sebagai antioksidan yang membantu melindungi struktur sel yang penting
seperti membran sel.

4- Melindungi sel darah merah yang mengangkut oksigen ke seluruh anggota badan
dari kerosakan dan juga melindungi vitamin A.

     Kekurangan Vitamin E ini akan menyebabkan :-

1- Sel darah merah terbelah.
2- Perubahan degeneratif pada sistem saraf dan otot.
3- Kesukaran dan lemah untuk berjalan.
4- Gangguan penglihatan.
5- Anemia.

    Dalam beberapa keadaan, Vitamin E boleh mendatangkan
gangguan terhadap sistem imuniti badan dengan gejala seperti :-

1- Sakit kepala.
2- Lemah badan.
3- Selalu lelah.
4- Gangguan penglihatan.

PANDUAN MEMBELI VITAMIN E
Makanlah vitamin E bersumber semulajadi dan
ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia ‘d’ atau
‘l’. Bagi yang bertulis pada label dengan ‘d’ ini
bermakna ia adalah sumber asli. Manakala ‘l’ adalah sumber tiruan atau sumber
kimia. 
Sama seperti Vitamin A, kita tidak boleh mengambil Vitamin A berlebihan
kerana ia boleh mengakibatkan toksik kepada badan melainkan kita mengambil
vitamin Pro- Vitamin A seperti Beta Carotene yang mana ia hanya akan ditukar
kepada vitamin A bila diperlukan saja.
KENAPA MEMILIH SUMBER ASLI?

Supaya lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber tiruan
atau sumber kimia kerana jika tidak dapat diserap oleh badan. Ini akan
menyebabkan toksik kemudan hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal
sel
 dalam badan.
MASKER VITAMIN E 
Sebelum tidur
Sapu sebiji vitamin E sebelum tidur..Caranya,
vitamin E tu cucuk dengan jarum dan picit perlahan-lahan sampai keluar minyak
vitamin E dan sapu keseluruh muka secara nipis. 
atau 
Pagi 
Sapu muka dengan plain yogurt yang dipicitkan
dengan Vita E dan biarkan selama 5-10minit. Memang best..! Atau boleh campur
yogurt tu dengan sesudu kecil ESP. Tepek kat muka sampai rasa kulit muka
menegang (sampai yogurt tu kering). Besttt sangat masa ni, kalah masker yg kita
dok tepek mcm topeng tu. Lepas dah kering tu terus basuh dgn pencuci muka.
Memang lembut jer rasa kulit .Basuh pula dengan pencuci muka nutriwhite..lagi mabeles
Vitamin E ini bukan sahaja untuk orang perempuan tau..lelaki juga penting ..sebab tu vitamin E ini digelar juga sebagai vitamin cinta

     Oleh itu, penting bagi anda untuk mendapatkan vitamin
E yang mencukupi untuk tubuh badan anda supaya tahap kesihatan anda lebih baik
dan terhindar dari penyakit. Pengambilan yang disyorkan juga perlu diikuti
supaya tidak terlebih pengambilan vitamin E untuk badan. 

vitamin E

     Jika anda ingin mengambil Vitamin E ini sebagai
makanan tambahan anda, so saya mencadangkan Vita-E Complex with Grape seed Extract
yang mengandungi 120 biji kapsul di dalam satu botol. Harga pasaran untuk
sebotol adalah RM 149.00. Boleh dipos ke seluruh pelusuk Malaysia dengan kadar
yang berpatutan daripada syarikat perkhidmatan Poslaju Malaysia.
Testimoni penggunaan vitamin E yang terkena minyak panas
 su|0108798077|Masjid Tanah|Alor Gajah|Sg Udang|Pengkalan Balak|Kuala Sg Baru|Pos satu Malaysia|

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge